14 december 2021

Ouderverhaal: “De schoolmaatschappelijk werker is een bekende van school en zij dwingt niet”

“Mijn dochter kon huilen om alles en niks. Zomaar ineens. En als ik vroeg of ze ergens mee zat, dan kwam er niks. Toen ik op school de schoolmaatschappelijk werker tegenkwam, vertelde ik hierover: zou er iets zijn? Iets wat mijn kind niet aan mij wilde vertellen?”

“De schoolmaatschappelijk werker was meteen heel begeleidend en behulpzaam. Ze beloofde te praten met mijn dochter. Later belde ze me om te vertellen dat ze mijn kind gesproken had. Uit dat gesprekje was niks zorgelijks naar voren gekomen. Wel had ze gemerkt dat mijn dochter het fijn vond om te vertellen. De schoolmaatschappelijk werker hield dus contact met haar. Ook ik kon haar altijd bellen. De schoolmaatschappelijk werker hielp mij ook met de leerplichtambtenaar. Die had mij op gesprek gevraagd omdat onze kinderen een tijdje te laat op school kwamen. Ik was daar niet blij mee. De leerplicht voelt voor mij als ‘straf’. En dat voelt niet lekker. De schoolmaatschappelijk werker besprak dit met mij. Ze vertelde hoe de regels zijn, maar ze stelde me ook gerust. Daardoor voelde ik me niet zo afgestraft en liep het gesprek met de leerplicht beter.

Het is goed dat deze begeleiding er is op school. Zou ik met de kids ergens naar maatschappelijk werk of een psycholoog moeten, dan zou ik dat niet snel doen. Dit is anders. De schoolmaatschappelijk werker is een bekende van school en zij dwingt niet. Dat is fijn.”

 

Geïntegreerde aanpak onderwijs en basisondersteuning jeugdverpleegkundigen en schoolmaatschappelijk werk in ’s-Hertogenbosch

In de proeftuin Geïntegreerde aanpak onderwijs en basisondersteuning jeugdverpleegkundigen en schoolmaatschappelijk werk in ’s-Hertogenbosch deden 6 scholen/kindcentra ervaring op met vroegtijdig, laagdrempelig en nabij aansluiten bij ondersteuningsvragen van kinderen en gezinnen, om zo escalatie en inzet van zwaardere hulp te voorkomen. In het magazine Gezien staan verhalen van ouders, jeugdverpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werkers, leerkrachten,
intern begeleiders en een enkele schooldirecteur. Zij vertellen hoe de samenwerkende professionals in de proeftuin het verschil hebben gemaakt voor kinderen en ouders. En hoe de onderwijsteams in de 6 scholen eigenlijk niet meer zonder hun collega’s jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker kunnen. Wil je het digitale magazine ontvangen? Stuur dan een mail naar secretariaat@demeierij-po.nl.

Ook interessant

(Basis)ondersteuning binnen de Meierij: zo doen we dat

Reisleiders gezocht!

Verbeteringen in het onderwijskundig rapport van Ldos: dit betekent het voor professionals