23 september 2024

Terugblik inspiratiebijeenkomst 18 september 2024: Stap uit je eigen denkwereld met meervoudig perspectiefnemen

Op 18 september 2024 vond bij Perron-3 in Rosmalen de inspiratiebijeenkomst met als thema ‘meervoudig perspectiefnemen’ plaats. Tijdens deze middag stonden de recente veranderingen in het onderwijs centraal. Lesgeven wordt steeds complexer: onderwijsprofessionals hebben te maken met een groeiend aantal leerlingen met ondersteuningsvragen, assertievere ouders en een toename van externaliserend gedrag in de klas. Deze ontwikkelingen brengen druk met zich mee en vragen om nieuwe vaardigheden, zoals meervoudig perspectiefnemen, om leerlingen de juiste begeleiding te kunnen bieden.

 

De kracht van meervoudig perspectiefnemen

Astrid Ottenheym leidde de inspiratiesessie en legde uit wat meervoudig perspectiefnemen precies inhoudt. Zij benadrukte dat deze vaardigheid verder gaat dan het inleven in de ander: het gaat om het bewust kijken naar verschillend standpunten in een situatie. Het perspectief van de leerling, dat van de klas als geheel en de visie van ouders dragen allemaal bij aan een volledig beeld van een situatie.

Deze aanpak helpt onderwijsprofessionals om hun blik te verruimen en voorkomt dat situaties te snel worden geproblematiseerd of gelabeld. Het zorgt ervoor dat onderwijsprofessionals met begrip en inlevingsvermogen naar moeilijke situaties kunnen kijken, zelfs als inspanningen om een probleem op te lossen in eerste instantie niet succesvol lijken. Zoals een van de deelnemers opmerkte: “Kijken vanuit het perspectief van het kind en de ouders biedt nieuwe inzichten die ik anders misschien over het hoofd had gezien.”

 

 

Praktijkgerichte oefeningen

Na de inspirerende introductie van Astrid kregen de deelnemers de kans om in kleine groepen het meervoudig perspectiefnemen zelf te oefenen. Deze praktische oefening werd door veel deelnemers als waardevol ervaren. Eén deelnemer merkte op: “Het was leerzaam om te voelen en te ervaren hoe lastig het soms kan zijn om verschillende perspectieven mee te nemen, maar ook hoe belangrijk het is.”

 

Waardevolle inzichten

De inspiratiebijeenkomst werd afgesloten met de mogelijkheid voor deelnemers om onderling ervaringen uit te wisselen en te netwerken. Onder het genot van een drankje konden onderwijsprofessionals napraten en reflecteren op wat ze hadden geleerd. Een van de deelnemers vertelde: “Onze sessie verliep prima. Veel mensen konden snel met de opdracht uit de voeten.”

Meervoudig perspectiefnemen is een waardevolle aanvulling is op de dagelijkse praktijk. Het biedt een handvat om op een meer holistische manier naar leerlingen en hun uitdagingen te kijken en om effectiever samen te werken met ouders en collega’s. Een van de aanwezigen vatte het als volgt samen: “Meervoudig perspectiefnemen helpt me om meer begrip te krijgen voor leerlingen en ouders, wat echt verschil kan maken in moeilijke situaties.”

 

Tot slot

Wij kijken terug op een zeer geslaagde inspiratiemiddag. Wil je een en ander nog eens nalezen? Je kunt de presentatie van Astrid Ottenheym hier downloaden.

Wil je meer lezen over meervoudig perspectiefnemen? Bezoek dan de website www.wegwijsingedrag.nl.

Ook interessant

Uitnodiging workshop: Dyslexie zorgen, hoe te borgen?

SWV PO de Meierij gebruikt Zivver voor het veilig versturen van privacygevoelige informatie

‘WEL in ontwikkeling’ helpt kinderen die niet staan ingeschreven op een school om wél in ontwikkeling te komen en blijven