4 februari 2025

Terugblik inspiratiemiddag 3 februari 2025: Hoe kunnen wij ons onderwijs nog beter afstemmen op al onze leerlingen?

Op 3 februari 2025 kwamen onderwijsprofessionals uit de Meierij bijeen voor een inspirerende bijeenkomst, waar spreker Ismail Aghzanay, auteur van het boek ‘Het Geheim van de Leraar’,  zorgde voor een energieke start. Met zijn verhaal over kansengelijkheid, diversiteit, inclusie en het belang van hoge verwachtingen in het onderwijs wist hij de aanwezigen in de zaal zó te boeien dat zij in ademloze stilte luisterden. Kort samengevat was zijn boodschap: het is belangrijk om je successen te vieren, je móet de film “Radical” (beschikbaar op Pathé Thuis) gezien hebben ter inspiratie en het is belangrijk om een collectieve schoolcultuur te bereiken waar ‘hoge verbondenheid’ en ‘hoge verwachtingen’ de basis zijn. 

Met de uitspraak “Ik daag je uit, omdat ik in je geloof” liet Ismail zien dat hoge verwachtingen van leraren van belang zijn zijn voor de ontwikkeling van leerlingen. Aan de hand van het Pygmalion-effect legde hij uit dat leraren met hun verwachtingen de prestaties van leerlingen impliciet sturen: hoge verwachtingen leiden tot betere prestaties, terwijl lage verwachtingen het tegenovergestelde effect hebben. Hij riep op om deze hoge verwachtingen bewuster toe te passen, want ze maken het verschil. Niet alleen richting leerlingen, maar ook binnen het schoolteam onder collega’s. Hoge verbondenheid en hoge verwachtingen zijn volgens hem onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen samen de basis voor een schoolcultuur waarin leerlingen optimaal kunnen presteren.

Ismail vertelde over zijn eigen ervaring met het speciaal onderwijs; in groep 2 maakte hij de overstap. Zichtbaar geëmotioneerd over wat dat met hem heeft gedaan, gaf hij ons mee wat het met leerlingen kan doen om zich door een overplaatsing naar het SO zo buitengesloten en ‘niet-normaal’ te voelen. Niet om met een vinger te wijzen of de druk op de schouders van onderwijsprofessionals te vergroten, maar om te benadrukken dat elke stap richting inclusiever onderwijs de moeite waard is.

 

Ook interessant

“Eva is een enthousiast meisje met Downsyndroom en gaat naar de basisschool in de eigen wijk”

Inspectie waardeert De Meierij met ‘goed’

Nieuws van het dyslexieteam