Op maandag 4 november vond de jaarlijkse ontmoeting plaats tussen collega’s uit het primair en voortgezet onderwijs (po en vo) binnen de Meierij. Ruim 140 onderwijsprofessionals waren aanwezig in de Speeldoos te Vught. “Deze bijeenkomst krijgt steeds meer het karakter van een echte ontmoeting. Mooi om te zien dat twee derde van de aanwezigen uit het basisonderwijs komt en inmiddels al een derde uit het voortgezet onderwijs. Vooral de deelname van het voortgezet onderwijs wordt gewaardeerd, omdat een goede samenwerking begint met elkaar kennen, ontmoeten en in gesprek gaan”, zo vatte een deelnemer de bijeenkomst samen.
De bijeenkomst werd ingeleid door Marjolijn de Kroon, directeur-bestuurder van SWV VO de Meierij. “Het is belangrijk dat we elkaar kennen en ontmoeten,” benadrukte Marjolijn, “zodat we de werelden van po en vo meer aan elkaar kunnen verbinden én de overstap voor onze kinderen kunnen vergemakkelijken.”
De context
Na haar opening gaf Marjolijn het woord aan Steven Pont, plenaire spreker in het eerste deel van het programma. Steven deelde zijn visie als ontwikkelingspsycholoog tijdens zijn lezing: ‘Het nut van een crisis’.
“Het leven is een weg met pieken en dalen”, aldus Steven. “Door moeilijke momenten te ervaren, word je sterker en groeit je zelfvertrouwen om de volgende uitdaging aan te gaan. Een overgang naar het vo kan soms zelfs te zacht zijn! We praten vaak over het belang van een goede overdracht, maar volgens Steven is het ook belangrijk om te begrijpen dat het gedrag en de persoonlijkheid van een kind sterk worden beïnvloed door de omgeving waarin het zich bevindt – de context. Het functioneren van een kind op de basisschool kan daardoor anders zijn dan op de middelbare school.
Steven: “Het is belangrijk kinderen goed te blijven volgen in hun nieuwe omgeving en alert te blijven op hun gedrag, met de kennis uit de warme overdracht. Hierdoor kun je hen ondersteunen bij hun nieuwe start. Vraag daarbij vooral ook aan de leerlingen zelf wat zij nodig hebben en betrek hun ouders. Je draagt namelijk niet alleen de leerling over aan de middelbare school, maar ook de ouders. Zij zijn een belangrijk onderdeel van de context waarin het kind opgroeit en zich ontwikkelt.
Workshops
Na de inspirerende lezing van Steven gingen de aanwezigen uiteen voor 4 workshops. Naast de vertrouwde uitleg over verschillende leerwegen in het vo (van pro tot vwo), was er ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over de lezing van Steven. Daarnaast vertelden middelbare scholen Van Maerlant en ds. Pierson College hoe zij extra ondersteuning organiseren voor leerlingen die dit nodig hebben.
Tijdens alle workshops kwam naar voren dat in gesprek gaan, elkaar leren kennen en ontmoeten als belangrijke opbrengsten werden gezien. Dit gebeurde ook daadwerkelijk, doordat de aanwezigen actief werden uitgenodigd om samen casussen te bespreken.
Korte lijntjes
Uitspraken als ‘dat zouden we vaker moeten doen’ lieten zien dat contact leggen niet alleen vanuit het samenwerkingsverband hoeft te komen, maar juist tussen scholen onderling prima tot stand kan komen.
Een extra resultaat van de zachte landingstrajecten die al plaatsvinden, is dat de lijntjes tussen scholen korter worden en mensen elkaar al beter leren kennen. Deze ervaringen en inzichten nemen we weer mee naar een volgende ontmoeting!